Each year, with the onset of Christmas, we are treated to another gauzy, fluff piece about how great Kwanzaa is by yet another PC spewing newspaper columnist. This year, among many others, we find aggrandizement such as the Progressive's "Kwanzaa is more relevant than ever in recession," the Chattanooga Times Free Press with their titled, "Common ground," or the one from the Providence Journal headlined, "Christmas, Kwanzaa and Hanukkah brighten even the darkest season of the year."

Several years ago, the Houston Chronicle got in the act with a piece by Leslie Casimir titled "Learning about Kwanzaa from the holiday's creator." This one, though, was a bit off the usual track of the how-great-is-Kwanzaa theme because this particular piece celebrated the inventor of the faux holiday, Maulana Karenga, himself. So, instead of merely celebrating this manufactured holiday Casimir amazingly made a hero of the rapist, race monger and violent thug who created it!



Sambil CandelariaIt's almost as if the Associated Press's Ian James and the wire service's headline writers think that Hugo Chavez's latest announcement that he plans to expropriate a huge, city block-sized, nearly complete shopping mall is sort of cute and quirky. James even gave it a "clever" name: drive-by socialism.

My post at NewsBusters yesterday noted that James's initial report Sunday evening was short on many details. Today, James filled many of the holes but leaned strongly towards sympathy with the Venezuelan strongman's decision, even avoiding use of the word "expropriating" until the third paragraph. The AP's whitewashing headline seems to be designed to cause readers to yawn and move on to something else. 

What seems to have occurred is that poor Mr. Chavez got stuck in traffic and didn't like it. That's all it takes in Venezuela for a project that has surely been years in the making to vanish -- unless Mr. Impulsive changes his mind. Here are excerpts from James's report:

Chavez orders halt to construction of Caracas mall

President Hugo Chavez says he was heading through downtown Caracas when he was shocked by the sight of a huge, nearly finished shopping mall amid the high-rise offices and apartments.

"They had already built a monster there," Chavez said. "I passed by there just recently and said, 'What is this? My God!'"



2008-06-18-CBS-EN-Schwarz.jpgCalifornia Governor Arnold Schwarzenegger's three-year lurch to the left, with the enthusiastic assistance of Democratic majorities in the state's legislature, has sent the state's fiscal situation once again into Gray Davisland -- and this time, unlike in November 2003 when he took office, the Governator doesn't have a growing economy to make getting out of the mess easier.

The state's controller said earlier today that the state "the state will run out of cash in about two months" if the state doesn't close its current budget gap of $18 billion.

Finally, the state is attempting to do something about its disproportionately costly welfare (Temporary Assistance for Needy Families) program.

The howls are predictable, if somewhat understandable (which I'll get to). Excerpts from a Sacramento Bee story by Cynthia Hubert lay out the situation:



DemOrGOPgraphic0708.jpgTwo situations over the weekend illustrate that the Associated Press's habitual failure to identify the political party of Democrats in trouble is more than likely a conscious decision. This is despite the AP Stylebook's guidance (as of 2000, the latest free edition I can find; a PDF is here) that a reporter should "include party affiliation if readers need it for understanding or are likely to be curious about what it is."

In both of the instances I will cite, local papers decided that party affiliation was important enough to include. But AP reporters decided that they weren't, even though out-of-state readers are less likely to know the party affiliation of the politician(s) involved.

The situations involve ousted and disgraced former Attorney General Marc Dann in Ohio, and Chaka Fattah, a Philadelphia congressman. Both men are Democrats.



In its year-ending double issue Newsweek couldn't resist injecting liberal media bias into its mini obituaries entitled "Remember Them Well."

Yet the newsmagazine seemed to forget, perhaps intentionally, the left-of-center politics of prominent liberals profiled while using terms like "far-right" to describe the politics of deceased conservatives such as Paul Weyrich.

But wait, there's more, Newsweek used the occasion to link the civil rights struggles of the 1960s with the fight for same-sex marriage and to approve the first President Bush's breaking of the "no new taxes" pledge.

Take Studs Terkel, the hard-left Communist journalist who passed away at age 96. Newsweek ignored his political leanings, euphemizing them by referencing his "working-class empathy and patient, guileless style [that] helped a confused nation speak its mind."

By contrast, here's how the World Socialist Web Site eulogized him:



Journalists, consider yourselves warned.

Columbia Journalism Review worries government-run health care might not come to pass; indeed, ideas for consumer-driven health care could "seep" into media coverage.

CJR's Trudy Lieberman announced it was "ominous news" that a government health insurance plan might be delayed:

"Ezra Klein over at The American Prospect’s blog was right on point last week when he sent along some ominous news. Klein, quoting a story in Congressional Quarterly, said that John McDonough, the former head of a Massachusetts advocacy group who now works for Ted Kennedy, seemed to be backpedaling on the public option..."

On the other side, Lieberman warned, "right-wing think tanks" are "on the march," illuminating problems with a government-controlled approach to medicine. She noted The Heritage Foundation's criticism of a federal health board, a top idea of Health and Human Services Secretary-designate Tom Daschle. Lieberman's warning: 



Candelaria Chavez TakingHugo Chavez has announced that he plans to expropriate a huge and nearly complete shopping mall in Caracas.

The Spanish language web page of Constructora Sambil that describes the project (pictured at the right) says that it's 21,600 square meters.

Chavez appears to have no idea what he will do with it. The Associated Press's Ian James apparently had no idea what to do with that shocking bit of information. He didn't follow up with any government officials who might have an idea of what Dear Leader has in mind. He didn't explore whether what Sambil has built thus far is useful or sensible for whatever noble purpose Chavez might be considering. He just let the Venezuelan strongman's comment sit there, and instead moved on to his incoherent screed against materialism.

Here are the key paragraphs from James's report:



AP logoAssociated Press writer Glen Johnson's story on the indictment of a close friend of Salvatore DiMasi, Massachusetts's Democratic Speaker of the House, is the latest in a long line of fairly long stories about Democratic politicians in trouble that fails to identify their party affiliation.

The story names a half-dozen politicians, all of whom are Democrats, without identifying the party of any of them. No variation of the word "Democrat" appears anywhere.

Here are selected paragraphs from Johnson's story:



ABC News is reporting that an attorney that did undercover work for the FBI in the 1980's told federal authorities decades ago that Illinois Governor Rod Blagojevich ran an illegal gambling operation and payed the mob a street tax in order to operate. (see update below)

Former mob lawyer and Chicago cop Robert Cooley was so credible as an FBI informant that his work netted 24 corrupt judges, lawyers and cops in operation Gambat. Yet ABC news elected not to report the story during Blagojevich's 2006 re-election campaign because Cooley wanted to remain anonymous and the Governor denied the allegation.

"When I was working with government wearing wire, I reported, I observed Rod, the present governor, who was running a gambling operation out in the western suburbs. He was paying street tax to the mob out there," said Robert Cooley, federal informant.
On a web-based interview show last week, Cooley said he reported to federal authorities nearly two decades ago that Rod Blagojevich had been operating an illegal sports gambling business.
Robert Cooley is a former Chicago police officer-turned mob lawyer-turned federal informant. During Operation Gambat in the late 1980's and early 1990's, Cooley's undercover work and testimony put away 24 crooked politicians, judges, lawyers and cops. Several years ago, when Mr. Blagojevich was running for re-election, Cooley provided the same information to the ABC7 I-Team. Because Cooley did not want to be identified at the time and the governor denied it, ABC7 did not report the story.


Barack Obama has selected Rick Warren to deliver the invocation at the president-elect's inauguration.

Based on yesterday's New York Times story about this and other inauguration decisions, you would think that complaints about Warren's selection represent a mere tempest in a teapot. The Times devoted all of one sentence (bolded) to the controversy:

Barack Obama has selected the Rev. Rick Warren, the evangelical pastor and author of “The Purpose Driven Life,” to deliver the invocation at his inauguration, a role that positions Mr. Warren to succeed Billy Graham as the nation’s pre-eminent minister and reflects the generational changes in the evangelical Christian movement.

..... The choice of Mr. Warren, pastor of a megachurch in Orange County, Calif., is an olive branch to conservative Christian evangelicals. Mr. Warren is an outspoken opponent of abortion and same-sex marriage — litmus-test issues for Christian conservatives. In fact, his selection set off a round of criticism by gay rights groups angered by his support for California’s ban on same-sex marriages.



It's hardly a secret that Chicago public schools chief executive Arne Duncan was the architect behind a failed plan to open a "gay-friendly" high school in the Windy City. But for some reason Washington Post staffer Maria Glod decided to keep that skeleton in the closet, leaving the fact out completely from her page A3 December 17 story, "Education Pick Is Called 'Down-to-Earth' Leader."

Glod set out in her 22-paragraph article to portray Duncan as an education reformed well-respected by both Democrats and Republicans and even garnering begrudging respect and even some allies among teachers unions and school bureaucrats who were at first wary of him.

The controvery over the proposed Social Justice Solidarity High School -- which was scrapped in a November 18 school board vote -- was completely left unmentioned although as Brad Haynes of the Wall Street Journal's Washington Wire blog reported yesterday:



The Chicago company that was the site of a six-day worker sit-in has filed for bankruptcy. Though this appears to have been expected, it seems that many aspects of this story went under-reported or unreported.

The Chicago Sun Times story written by Francine Knowles and Sandra Guy makes it appear that Bank of America, the lender whose refusal to extend a credit line allegedly caused the company's failure, ended up "lending" over $1 million to fired workers (bolds are mine):