NYT Corrects Article Gore Cited in Congressional Testimony

May 2nd, 2009 3:39 PM

In today's You Really Can't Make This Stuff Up moment, the New York Times has issued a correction to a front page article that was highlighted by Nobel Laureate Al Gore in his recent climate change testimony before the House Energy and Commerce Committee on April 24.

Here's what Gore said that day (video embedded right, relevant section at 1:40):

Sen. Warner made reference in his opening statement to the story on the front page of the New York Times this morning. Absolutely incredible. The largest corporate carbon polluters in America, 14 years ago, asked their own people to conduct a review of all of this science. And their own people told them, “What the international scientific community is saying is correct, there is no legitimate basis for denying it.” Then, these large polluters committed a massive fraud far larger than Bernie Madoff’s fraud. They are the Bernie Madoffs of global warming. They ordered the censoring and removal of the scientific review that they themselves conducted, and like Bernie Madoff, they lied to the people who trusted them in order to make money.

Eight days later, Marc Morano reported at Climate Depot that the Times has issued a correction: 

The New York Times and reporter Andrew Revkin have now admitted the article “erred” on a key point. Revkin wrote about the now defunct Global Climate Coalition and documents that suggest the group had scientists on board in the 1990's who claimed “the science backing the role of greenhouse gases in global warming could not be refuted.” Revkin's article came under immediate fire from scientists and others who called into question the central claims and the accuracy of the story.

In a May 2, 2009 post titled “A Climate Correction”, Revkin and the New York Times wrote: “The article cited a 'backgrounder' that laid out the coalition's public stance, published in the early 1990s and distributed widely to lawmakers and journalists. However, the article failed to note a later version of the backgrounder that included language that conformed to the scientific advisory committee's conclusion. The amended version, which was brought to the attention of The Times by a reader, acknowledged the consensus that greenhouse gases could contribute to warming. What scientists disagreed about, it said, was 'the rate and magnitude of the 'enhanced greenhouse effect' (warming) that will result.'"

Readers are advised NOT to hold their breath waiting for Gore to issue a correction.