Following Hillary Clinton’s illness last week, which prompted a fainting spell and a mild concussion, Good Morning America on Tuesday morning hyped the busy career of Ms. Clinton, proudly dubbing her the “Most Traveled Secretary of State.”  The story began with GMA co-host George Stephanopoulos, a former President Clinton operative, mentioning that Ms. Clinton is, “On the mend now" although "she may be still out of action for most of her remaining time as Secretary of State."

ABC News Correspondent Reena Ninan described in detail the accident Ms. Clinton experienced, as this was the second time in eight years the Secretary has fainted because of a stomach bug.  While Ninan and Stephanopoulos both emphasized the rest Mrs. Clinton requires, neither mention the fact that as a result the Secretary will miss the December 20 hearing scheduled to receive her testimony on the September 11 terrorist strike on the U.S. consulate in Benghazi. You may recall that Clinton's State Department received numerous complaints from the late Amb. Chris Stevens about insufficient security on the ground in Libya.  [See video below page break.  MP3 audio here.] 



A week after the staff of Good Morning America joked about the impending closure of Hostess and the loss of 18,000 jobs, the crew at GMA switched to bashing the Hostess executives and sympathizing with the recently laid off employees, ignoring the role unions played in the collapse.  

On Friday’s GMA, co-host Josh Elliott introduced the segment by reporting on new data showing corporate profits have hit an all-time high of $1.75 trillion, then smugly commenting that, “of course not everyone sharing in that wealth.” This led into Elliott bringing in the bankruptcy proceedings at Hostess where he said, “unlike the rank and file, the company's executives are about to score a major payday.”  [See video below page break.  MP3 audio here.] 



All three morning shows on Tuesday highlighted Hillary Clinton "falling on her sword" and "taking blame" for the growing scandal over Libya. But NBC and ABC avoided specifics. On Good Morning America, reporter Reena Ninan failed to press the Secretary of State on details concerning Barack Obama's role.

In contrast, CBS reporter Margaret Brennan pushed for details on what the administration knew and when. She singled out United Nations Ambassador Susan Rice and her initial claims that the murder of Chris Stevens was a result of an anti-Islamic movie: "Who briefed Ambassador Rice that day? Did you sign off on that briefing and those speaking points?" Clinton said no and curtly replied, "You would have to ask her...Everybody had the same information." Yet, according to ABC's Ninan, "...Clinton appeared to fall on her sword."



A year ago today, when U.N. officials accused the Israeli military of killing the driver of a vehicle delivering relief aid to Gaza during the Israeli campaign against Hamas, all the broadcast and news networks reported the accusation on January 8, 2009, noting the U.N.'s resulting cessation of relief aid deliveries. But, after the Israeli military conducted an investigation and charged that Hamas was responsible for the killing, very few of the shows that reported the initial charges by the U.N. updated viewers on this important development. An examination of the morning and evening newscasts on ABC, CBS, NBC, CNN, FNC, and PBS – including American Morning and The Situation Room on CNN; as well as Fox and Friends, the Fox Report, and Special Report with Bret Baier on FNC; and PBS's NewsHour – between January 8 and January 12, 2009, found that all these shows – with the exception of ABC’s Good Morning America – reported on the truck driver’s death at least once, with nearly all shows also directly relaying the U.N.’s charge of Israeli military culpability.

But only CNN's The Situation Room, on the January 9 show, took the time to briefly inform viewers that the Israeli military had denied responsibility for the incident as correspondent Nic Robertson related: "[The U.N.] said that two of their workers were killed by Israeli tank and machine gun fire. Israeli Defense Forces say they have investigated it. Now, they say it wasn't them, which implies that it must have been Hamas."



After months of investigation, the Israeli Defense Forces (IDF) released a report addressing accusations from some humanitarian groups that its use of white phosphorus (WP) munitions in the Gaza War was a violation of international law, as the report distinguishes between the use of WP as a weapon and the more common non-weapon purposes such as providing smoke screens to conceal troop movements. The pro-Israel group CAMERA recently quoted from the report in the article, "Did Israel’s Use of White Phosphorus Constitute a War Crime?" by Steven Stotsky, on its Web site. The report not only argued that the military's decision to explode the munition in the air was safer for civilians than it would have been to explode it on the ground, but it also suggested that the use of WP to facilitate troops movements also meant civilian casualties were lower than they otherwise would have been by making attacks on Hamas more accurate.

Last January, evening newscasts and some morning newscasts on the broadcast networks and on CNN and FNC reported on accusations from humanitarian groups – with varying degrees of accuracy – with CBS even referring to WP as a "banned weapon," and a "horrific new weapon, " and contending that the IDF may have committed "war crimes." At one point, CNN similarly incorrectly identified WP as a "banned substance." ABC showed a clip of a wounded Palestinian boy charging that Israelis have "no mercy" even for children. (MSNBC does not have a morning or evening newscast equivalent to NBC’s Today show or the NBC Nightly News, so MSNBC coverage was not examined.) But, according to a Nexis search, none of these news programs showed any interest in updating viewers once the Israeli military had made public its say on the matter.

As previously documented by NewsBusters, the January 22 CBS Evening News ran a report (video here), introduced by anchor Katie Couric, which left the impression that the Israeli military had used a "banned weapon," without informing viewers that there are non-weapon uses for WP, and passed on accusations of "war crimes." Couric: "Hamas just ended a bloody war with Israel in Gaza, and tonight there is growing evidence the Israelis may have used a banned weapon. Some even accuse them of war crimes."

On the January 25 World News Sunday on ABC, as he introduced a report by correspondent Simon McGregor-Wood, anchor Dan Harris played up complaints against "both sides" in the war, and even suggested that the Israeli side may have been worse in its conduct of the war as he highlighted that there was "especially tough criticism" leveled at Israel. Harris: "Both sides are being dogged now by complaints that they violated the rules of war. Israel has come under especially tough criticism for its use of a chemical agent."