The intersection of multimillion-dollar donations to the Clinton Foundation and the business interests in Colombia of one of the Foundation’s top donors, Frank Giustra, has become the subject of fresh reporting on Univision’s principal national evening newscast, while Spanish-language competitors Telemundo and MundoFox continue to be silent about the matter.

Following up on the network’s previous coverage of the financial and ethical controversies surrounding the Clinton Foundation, Noticiero Univision anchor Jorge Ramos introduced a report by correspondent Lourdes Meluzá that focused specifically on the Latin American angle of the story.



El entrelazamiento de donaciones multimillonarias a la Fundación Clinton y los intereses de negocio en Colombia de uno de mayores donantes de la Fundación, Frank Giustra, fue el objeto de un nuevo informe de Univisión, durante su noticiero nocturno. Entretanto los competidores de Univisión, Telemundo y MundoFox siguen guardando silencio sobre el asunto.



On Monday night, English-language networks ABC and CBS joined Spanish-language networks MundoFox, Telemundo, and Univision in ignoring the news that former Secretary of State Hillary Clinton has finally agreed to testify before the House Select Committee on Benghazi regarding the 2012 terror attack in Libya and her usage of a private e-mail account while at the State Department.



English-language networks ABC, CBS, and NBC and Spanish networks MundoFox, Telemundo, and Univision  covered the news on Thursday night that independent Senator Bernie Sanders (Vt.) will seek the Democratic nomination for president in 2016, but only NBC Nightly News chose to label him a “socialist” after ABC and CBS had previously done so on Thursday morning. While correspondent and MSNBC host Andrea Mitchell characterized Sanders as a “socialist,” Mitchell offered some fawning words for him when she declared that he was “not your typical blow-dried politician.” 



On Thursday night, CBS and Spanish-language networks MundoFox, Telemundo, and Univision continued their silence on the latest controversy involving the Clinton Foundation and claims made in the upcoming book Clinton Cash about donations to the group while a Russian company purchased an American-owned uranium mine. Meanwhile, NBC ended its blackout on the story with a full report on NBC Nightly News, but downplayed the claims by touting an expert with the Soros-funded Sunlight Foundation, who declared that the book’s allegations offer “no smoking gun” regarding Clinton’s behavior.



Parte de la propaganda sobre el llamado “pago igualitario” incluyó la reciente cobertura de Univisión y Telemundo. Ambas cadenas noticiosas abordaron la controversia presentando al público solo una de las partes que alega que “las ganan el 78% de lo que ganan los hombres por hacer el mismo trabajo”.

Telemundo citó a Stephanie Román, del izquierdista Instituto de Políticas para la Mujer (IWPR- por sus siglas en inglés), quien afirmó que “las mujeres ganan el 78% de lo que ganan los hombres, para las mujeres latinas ese número es 54”. Por su parte la presentadora de Univisión, María E. Salinas, recitó algunos de los “datos” proporcionados por IWPR.



After nearly a month-long blackout, NBC finally acknowledged on Tuesday night the sex parties scandal that’s enveloped the Drug Enforcement Administration (DEA) following the announcement that DEA Administrator Michele Leonhart will retire next month. While NBC Nightly News ended the network’s 26-day-long silence, it only devoted 18 seconds to Leonhart’s decision to step aside and only glossed over mentioned the reasoning for her departure. 



The highly trumpeted “equal pay” issue was the subject of considerable coverage recently on both Univision and Telemundo. Both networks presented only one side of the controversy over American women allegedly “making 78% of what men earn for the same work.”



So far, coverage of Sen. Marco Rubio’s presidential campaign announcement has tilted left on the top-rated Univision and Telemundo newscasts, with both networks emphasizing the perspective of pro-amnesty critics of the Florida senator.

“The truth is Latinos do not want him here,” said a Rubio protester featured on Telemundo’s national evening newscast. Both Telemundo and Univision featured the group of pro-amnesty protesters outside the Freedom Tower where Rubio made his campaign announcement, and ignored the much larger group of pro-Rubio supporters inside.



Hasta ahora la cobertura al anuncio de la campaña presidencial del senador Marco Rubio ha tendido a la izquierda. Las dos cadenas noticiosas de mayor alcance en español han hecho énfasis en las opiniones de voces pro-amnistía, críticas del senador de la Florida.

“La verdad es que los latinos no lo queremos aquí”, dijo una de las manifestantes entrevistadas para el noticiero estelar nacional de Telemundo. Tanto Telemundo como Univisión cubrieron la protesta en las afueras de la Torre de la Libertad en Miami, donde Rubio hizo su anuncio de campaña, e ignoraron el grupo mucho más numeroso de partidarios de Rubio en el evento.



On Thursday night, the top English and Spanish broadcast networks made no mention of the latest surrounding the Department of Veterans Affairs scandal as an Associated Press (AP) investigation found that the number of delays for veterans seeking care has not improved as the scandal approaches its first anniversary.



The nation’s leading English-language television networks aren’t the only ones giving presidential candidate Rand Paul a hard time.  Spanish-language networks Univision and MundoFox have also been battering the Kentucky senator in their initial coverage of his presidential aspirations.