When business goes green, interest groups get mean.

National Public Radio's "Morning Edition" gave a report November 30 on misleading "green" products, charging companies with "The Six Sins of Greenwashing."

"You may have thought they were environmentally friendly just because the product says so, but some environmentalists think you're being ‘greenwashed,'" said host Steve Inskeep. "Is one of the sins just lying, then, basically?"

Scot Case of the environmental marketing firm TerraChoice conveyed that "the biggest sin [they] found ... was called ‘The Sin of the Hidden Tradeoff' for products that promote a single issue ... but there are a wide variety of environmental considerations."

TerraChoice evaluated 1,018 retail products for their environmental claims and only one was found to be without sin, while the rest were guilty of offenses like "The Sin of the Lesser of Two Evils," "The Sin of Fibbing" and "The Sin of No Proof."

So, what's TerraChoice's solution?


As oil flirts with $100 a barrel, guess who is getting gold stars for reporting ... NPR.

National Public Radio's "Morning Edition" stories on $100 a barrel oil this week have featured some underreported views on the industry: The economy is surviving the higher costs, and the oil companies are using the profits for future exploration.


Harvard: Positive Newspaper Stories on Dems- 58.8%, Positive for Repubs- 26.4%

National Public Radio commentators can establish one reality very quickly: they won’t cross the feminists. "I am not dumb enough to castigate women en masse," said sports writer Frank Deford in a commentary on Wednesday’s Morning Edition as he blamed them for the popularity of celebrity gossip. But men? That’s easier. They’re diverted from serious news by the sports pages.


It has been over three weeks since the fundamental claim of the "Food Stamp Challenge" was debunked, first by Mona Charen in her syndicated column, then in more detail by yours truly (at NewsBusters; at BizzyBlog). Yet the "Food Stamp Challenge" has spread.

As noted in this NPR report from April 23, it all started in Oregon. That state's governor, Ted Kulongoski, joined in and put on quite a show, getting plenty of Old Media attention (Associated Press; New York Times [may require free registration]) as he tried to buy a week's worth of groceries with $21, because that was said to be what "the state’s average food stamp recipient spends weekly on groceries."

The Challenge's claim that the average Food Stamp recipient's benefit of $21 per person per week is all that beneficiaries have available for purchasing food is incorrect, as anyone visiting the USDA's web site could have learned very easily.

As I noted in late April, the Food Stamp Program’s "Fact Sheet on Resources, Income and Benefits" provides a table of "Maximum Monthly Allotments" (i.e., benefits), and says the following about benefit levels (bold is mine; I converted the Monthly Allotments to weekly allotments per person by dividing by the average number of weeks in a month [4.345], and then by the number of people):


A truly extraordinary media event occurred Wednesday.

One news outlet reported:Developing nations that are fast industrializing, such as China and India, have braked their rising greenhouse gas emissions by more than the total cuts demanded of rich nations by the U.N.'s Kyoto Protocol.

Practically at the same time, another reported: “Yet [China’s] coal habit means it will soon overtake the United States as the biggest emitter of greenhouse gases, some say as early as this year.”   

Can’t be, right? Well, the first report by Reuters (h/t NB member dscott) dealt with a draft about to be released by the United Nations concerning CO2 emissions (emphasis added throughout):


Pham Xuan Am served on the staff of Time magazine during the Vietnam War – and he also served as a communist spy for the Viet Cong. This should have been the cause of great embarrassment for liberal media outlets like Time. Instead, in 1990, former Time reporter H.D.S. Greenway wasn’t irate at his colleague, but expressed his anger in the Washington Post at the "right-wingers [who] seized on the An story to say that the press had fallen victim to a fiendish disinformation plot."


Despite growing into a massive network, National Public Radio still demonstrates signs of being the same countercultural liberal listening post that came of age in the Vietnam era. On Thursday’s Morning Edition, NPR covered war and post-traumatic stress disorder in a trendy liberal way: as an opportunity to sell combat veterans on the mystical healing power of yoga.


With Democrats returning to power in the House and Senate, political reporters touched on how they felt abused and ignored during their time in the minority. But National Public Radio isn’t treating the Republicans now as a minority. They’re treating them as nonexistent in some stories. On Friday’s Morning Edition broadcast, reporter Elizabeth Shogren assembled an entire story on new Democratic proposals to halt global warming, but there were no Republicans, no energy industry representatives, and no warming skeptics. They only heard new socialist Sen.


President Bush traveling to Vietnam was guaranteed to bring out the Iraq-Vietnam comparisons, especially on National Public Radio. On Wednesday's "Morning Edition," co-host Steve Inskeep interviewed liberal author David Halberstam, who reported on Vietnam for the New York Times. Halberstam warned that we needed to withdraw from Iraq because it wasn't worth the death of "some kid in the Ohio National Guard" for an "undoable" goal.


Fast and furious, the media composes, and the blogosphere disposes:

Photographer Alleges Unearthing of Bodies (from Little Green Footballs; HT e-mailer LG)


National Public Radio provided publicity to the leftist website Salon.com on three shows Thursday for their release of previously unseen (if not notably different) pictures of American abuses at Abu Ghraib. Nowhere in their three dollops of publicity did NPR label Salon as liberal or left-wing, or explain that they oppose President Bush and the war in Iraq.