Tom Blumer has written for several national online publications  primarily on business, economics, politics and media bias. He has had his own blog, BizzyBlog.com, since 2005, and has been with NewsBusters since December 2005. Along the way, he's had a decades-long career in accounting, finance, training and development.

Latest from Tom Blumer
April 27, 2014, 10:37 PM EDT

A Friday afternoon email I received from Organizing For Action, aka BarackObama.com, aka the group whose mission in life is to support whatever President Obama wants them to support, took me by surprise.

The email, which is replicated at an OFA post, told readers that "There's one fewer climate change denier in Congress." I figured that the congressman who flipped almost had to be a Republican, and I was right: "Congressman Michael Grimm (NY-11) is standing up for an honest and reality-based discussion on what to do about climate change." I also thought to myself that something else must be going here. Is it ever. I hope OFA didn't spend too much on party favors for what it described as a "breakthrough," because they happen to be cheering the "conversion" of a guy who is about to be indicted:

April 27, 2014, 9:46 AM EDT

Last night (at NewsBusters; at BizzyBlog), I noted that Donald Sterling, owner of the National Basketball Association's Los Angeles Clippers, was allegedly caught on tape chiding a person who is apparently his girlfriend for "taking pictures with minorities" and "associating with black people." He also tells her that she is a "delicate" "Latina or white girl," and because of that doesn't understand why she would "associate with black people." He doesn't want her bringing black people, including NBA legend Magic Johnson, to games.

It turns out that Sterling must be known in liberal and politically correct circles for far more than the few small political donations from two decades ago identified in last night's post. The Clippers owner is scheduled in less than three weeks to receive a lifetime achievement award from the Los Angeles chapter of the NAACP at its 100th anniversary event, where Al Sharpton and LA Mayor Eric Garcetti will also be honored as persons of the year (HT to a NewsBusters commenter):

 

April 27, 2014, 12:25 AM EDT

In stunning audio posted at TMZ, Los Angeles Clippers' owner Donald Sterling chides a person who is apparently his girlfriend for "taking pictures with minorities" and "associating with black people." Sterling sees her as a "delicate" "Latina or white girl," and as such doesn't understand why she should "associate with black people." He doesn't want her bringing black people to games, including NBA legend Magic Johnson.

Assuming the audio is authentic — What kind of crazy, reactionary mindset would cause an owner who works in an industry dominated by black players to have such opinions and feelings? The evidence is admittedly thin and a bit dated, but to the extent it exists, that answer is, apparently, "one who supports and donates to liberal Democrats" (HT Gateway Pundit):

April 26, 2014, 9:49 AM EDT

From time to time, leftist media members have regaled us about how the Obama administration somehow remains totally or  nearly scandal-free (two of many examples are here and here). Part of the reason they actually believe this is because real-time press dispatches covering scandalous circumstances are rarely described that way.

The journalistic gymnastics involved were on vivid display Friday evening at the Associated Press, aka the Administration's Press. In one of the more ridiculous such dispatches to date composed by the Obama-supportive media, AP reporter Alicia A. Caldwell lauded new Department of Homeland Security head Jeh Johnson for taking actions to "to tamp down what could have been political scandals." The problem with that assessment in two of the three instances Caldwell cited is that a "scandal" ("a disgraceful or discreditable action, circumstance, etc.") had already occurred.

April 25, 2014, 8:11 PM EDT

A search at the Associated Press's national site on the last name of Illinois Governor Patrick Quinn and "Jews" at 7:30 this evening returned nothing.

That's pretty amazing, considering that Quinn's campaign enthusiastically retweeted its support for an outrageous April 17 column by Neil Steinberg at the Chicago Sun-Times. For all practical purposes, Steinberg equated African-Americans who might support Republican Bruce Rauner in November's gubernatorial election against Quinn to "Jews (who) collaborated with the Nazis during World War II, helping them to round up their own people in the hopes they’d be the last to go." Quinn's people quietly deleted the tweets, according to the Washington Free Beacon's Adam Kredo, "after local Jewish community officials quietly communicated their outrage to the governor." Given that the time between the tweets and the deletes was apparently a few days, and that the sort-of apologies came almost a week after Steinberg's column, I'm not detecting a lot of sincerity here. Coverage from CNN's Political Ticker follows the jump (bolds are mine; links are in original):

April 25, 2014, 12:12 AM EDT

The press and the left are trying to pretend that Cliven Bundy, the Republican Party, and conservatism are all one and the same, despite no evidence of that being the case, because of intemperate things Mr. Bundy has said. Meanwhile, there is deafening silence over the very real actions of Gurbaksh Chahal, a significant Democratic Party donor who has expressed solidarity with liberalism and the Democratic Party with his mouth and his wallet.

Bundy has made arguably racist remarks. Chahal, who has donated over $108,000 to the Democratic Party and Democrat politicians — including President Barack Obama — during the past several years, has been "filmed hitting and kicking his girlfriend 117 times in (a) brutal 30-minute attack," but was somehow "sentenced to just 25 hours community service," largely because the judge involved "ruled the video inadmissible as the San Francisco Police Department had obtained it without a warrant" (for real-world purposes, note that he didn't describe it as inauthentic). Let's demonstrate the double standard by looking at the results of two searches done shortly after 11 p.m. on Thursday.

April 23, 2014, 11:29 PM EDT

A month ago, the UK Telegraph reported that "The remains of more than 15,000 babies were incinerated as 'clinical waste' by hospitals in Britain with some used in 'waste to energy' plants."

Prolife news sites and blogs as well as many other center-right outlets covered the story. The establishment press almost completely ignored it. Matt Balan of NewsBusters noted on March 26 that the story "got picked up by newspapers across much of the Anglosphere – including The Vancouver Sun and The Ottawa Citizen in Canada," but that it did not "receive wide coverage in the United States." More like barely any, with the only TV broadcast exception at the time being a segment on Fox News's The Five. Perhaps the non-coverage excuse was "Well, that's the UK. It could never happen here." That excuse was lame anyway, and now it's no longer operative (go to Page 3 at the B.C. Catholic link; story by Steve Weatherbe):

April 23, 2014, 3:44 PM EDT

March was going to be the month when new home sales in the U.S. would finally break out after several months of horrible weather. After all, everyone knew that this winter's snow, ice, and low temperatures were the only things holding the new home market back. Consensus predictions ahead of today's related report from the Census Bureau were in the range of 450,000 to 455,000 annualized sales.

Oops. New home sales dove to a seasonally adjusted annualized 384,000, a 14.5 percent decline from February, a slightly larger miss compared to expectations, and a whopping 13.3 percent lower than March 2013. Press reports on this result predictably brought on appearances of the U-word ("unexpectedly"), with at least one interesting twist.

April 22, 2014, 12:34 PM EDT

In his story (saved here for future reference, fair use and discussion purposes — and in case it gets edited later today; Update: It did) on the Supreme Court's decision this morning upholding Michigan voters' 2006 approval of a ban on race-, ethnic- and gender-based preferences in university admissions, USA Today's Richard Wolf failed to identify the size of the court majority, which was 6-2. Justice Elena Kagan recused herself because she was previously the U.S. solicitor general before being named to the high court. The court's decision effectively upholds such bans in seven other states.

Additionally, by focusing on Justice Anthony Kennedy as "the man to watch," Wolf initially left many readers with the impression that only five justices, Kennedy and the four others usually describe as "conservative" (Roberts, Scalia, Thomas, and Alito) made the ruling. The fact is that they were also joined by Justice Stephen Breyer, one of the supposedly reliable "liberals." Excerpts follow the jump (bolds are mine throughout this post):

April 21, 2014, 11:25 PM EDT

If there's a prize for most words spent in Obamacare avoidance, NBC News's Martha C. White is definitely in the running.

White managed to burn through almost 40 paragraphs and nearly 1,600 words in a report carried at CNBC on the all-time record number of workers employed by temporary help services. But she somehow managed to completely avoid mentioning Obamacare, which used to be known as the Affordable Care Act until President Obama and his Health and Human Services regulators made 40 changes to the law originally passed by Congress, some of which directly contradict the original law's language. The closest she came was noting that using temps "lets companies avoid the cost of providing benefits like health insurance" — which has always been the case, except that health insurance is and will continue to be a lot more expensive, giving companies even more incentive to avoid adding to their own payrolls. Excerpts follow the jump.

April 21, 2014, 6:28 PM EDT

Earlier today, just an hour before a hearing was to begin at the National Labor Relations Board, the United Auto Workers union dropped an appeal of the election it lost in February as it attempted to become the bargaining representative for workers at Volkswagen's Chattanooga, Tennessee plant.

In a writeup which appears at the Associated Press's "Big Story" but which somehow failed to appear in a 6 p.m. search on "UAW" at the Big Story site (sorted by date), reporter Erik Schelzig pretended that two Democratic Congressmen who last week started an "inquiry" into the circumstances surrounding the union's loss will be conducting a "congressional investigation." No they won't, because they can't, because their party is in the minority. What they can do is conduct a theatrical exercise which looks like a "hearing" which has no power and which a responsible AP reporter wouldn't call a "congressional investigation." Excerpts follow the jump (bolds are mine):

April 21, 2014, 2:53 PM EDT

Last Tuesday, in an incredibly childish piece, even by his non-standards, Politico's David Nather acted as if the resistance at Clive Bundy's ranch was endorsed and supported entirely by the tea party movement and/or Republicans and/or conservatives, so he could then characterize their post stand-off behavior — i.e., pursuit of their longer-term political goals — as some form of abandonment.

I was tempted to ignore Nather's nattering, but a couple of subsequent events are making Nather look even more foolish than usual. The first is the fact that Bundy still has significant armed assistance, something the Politico reporter appears not to have anticipated. The second relates to allegations of misbehavior, including illegal property destruction, by Bureau of Land Management agents. First, let's get to some of Nather's blather (bolds are mine throughout this post):

April 19, 2014, 1:36 AM EDT

It either doesn't take much to surprise Josh Lederman and Dana Capiello at the Associated Press, aka the Administration's Press, or they have very short memories.

The AP pair described the Obama State Department's Friday afternoon statement (roughly 3:30 p.m., based on the "9 hours ago" result returned in a Google search on the document's title at 12:30 a.m. ET) that it would "provide more time" for eight federal agencies involved to submit "their views on the proposed Keystone Pipeline Project" as a "a surprise announcement Friday as Washington was winding down for Easter." It's as if something like this has never happened before during the Obama administration. Well, yes it has.

April 18, 2014, 2:44 PM EDT

David Nather at the Politico apparently wanted to make sure that those who don't follow the news closely see a triumphant headline ("Obama Spikes the Football") and a congratulatory opening paragraph at their computers, tablets, and smartphones.

Sure, the Politico reporter gradually threw in all kinds of qualifications after that, but his mission is largely accomplished: Cause those who don't click through to believe that Obamacare is functioning as intended, and — especially in the headline — communicate the message that the debate about the statist health regime's existence is really over. He can say that he did his job while at the same time keeping most people away from the more complicated reality. In that sense, Nather is right there with reporters at ABC and CBS who claim without verifiable evidence, as Rich Noyes at NewsBusters noted earlier this afternoon, that the program has achieved "a major milestone." Excerpts follow the jump (bolds are mine):

April 18, 2014, 11:13 AM EDT

In a Friday morning dispatch which comes off more as a set of election instructions from "Democratic strategists" than as a real news report, David Espo at the Associated Press, aka the Administration's Press, wanted to make sure that political operatives who don't read boring pollster reports still get the message: Don't use the word "recovery" during your fall campaign.

In the course of his missive, Espo falsely claimed that economic growth since the recession officially ended has continued unbroken, and failed to remind his audience that the party has trotted out "recovery" themes several times, only to see historically weak economic and employment results each time. Excerpts follow the jump (bolds are mine):

April 16, 2014, 2:06 PM EDT

In September 2010, Lachlan Markay at NewsBusters put up a post entitled "Eight Dems Arrested in Bell, CA 'Corruption on Steroids' - Not a Single Mention of Party Affiliation From Media."

Almost four years later (!), reviews of search engine results and specific news stories on the sentencing of Robert Rizzo, the community's former city manager, are again returning no mentions of the fact that Rizzo is a Democrat.

April 16, 2014, 12:44 AM EDT

In a Tuesday story which appears to have been handed to it on a silver platter, and which the rest of the establishment press seems uninterested in spreading (given that searches at 11:45 p.m. Tuesday at the Associated Press and at Politico returned nothing relevant), the New York Times has reported that the Census Bureau "is changing its annual survey so thoroughly that it will be difficult to measure the effects of President Obama’s health care law in the next report, due this fall."

It took Times reporter Robert Pear 15 paragraphs to tell readers that measurement and reporting under the new survey design will be so supposedly difficult that "the agency was not planning to release coverage data from early this year in its next report." That statement indicates that the government will not disclose anything about how the rollout of Obamacare really affected the number of uninsured Americans — even under the new methodology — before this fall's elections. Everyone together now, say "How convenient."

April 15, 2014, 9:27 PM EDT

After his Masters victory, pro golfer Bubba Watson celebrated with his family at a Waffle House. Pictures tweeted from there went viral. Waffle House appreciated the appreciation.

What's not to like about this great story? Apparently some self-appointed nanny state-loving guardians of nutrition like Katherine Tallmadge believe that Watson set a bad example for Americans by eating there. Oh, and with her powers of telepathy, she just knows that Watson's a complete phony about what he really eats. She went after Watson on one of Neil Cavuto's Fox programs yesterday, and in doing so caught talk show host Rush Limbaugh's attention.

April 15, 2014, 11:55 AM EDT

Monday afternoon at the Associated Press, aka the Administration's Press, Andrew Taylor predictably described the House's passage of the Ryan Budget in shrill terms (in order of appearance): "A slashing budget blueprint"; "Sweeping budget cuts"; balances the budget "at the expense of poor people and seniors"; "sharp cuts to domestic programs"; "staking out a hard line for the future"; and "tough cuts." Naturally, he failed to disclose that the Ryan budget increases the federal government's total outlays in each and every fiscal year from 2015 to 2024, with the final projected year coming in at $4.995 trillion, or 42 percent above the $3.523 trillion in spending the Congressional Budget Office predicted yesterday for fiscal 2014.

In the process of performing the AP's usual hatchet job, Taylor let loose with a howler about the federal government's ability to continue on its current financial path. The AP reporter may also have inadvertently let something slip into his narrative about the viability of a cherished government program, something which is a deep, dark secret to most Americans, but is quite well-known to those who watch things more closely:

April 14, 2014, 11:56 PM EDT

On Thursday, Christopher Rugaber's assignment at the Associated Press was to cover that day's release of Uncle Sam's Monthly Treasury Statement for March.

If the AP economics writer had limited the scope of his coverage to the statement itself, his coverage would have been passed muster. But, as he and his AP colleagues so often do, Rugaber felt it was duty to offer what he must have thought was helpful analysis. He wrote that March's reported $37 billion deficit, an admitted significant improvement over the March 2013 result, even after adjusting for timing differences in end-of-month receipts and outlays, was "the latest sign of improvement in the nation's finances." The last time I checked, running significantly in the red is not an improvement. It really signifies less rapid deterioration, especially since fiscal 2014 in full is still expected to end with deficit of over $500 billion.