Tom Blumer has written for several national online publications  primarily on business, economics, politics and media bias. He has had his own blog, BizzyBlog.com, since 2005, and has been with NewsBusters since December 2005. Along the way, he's had a decades-long career in accounting, finance, training and development.

Latest from Tom Blumer
June 21, 2009, 11:16 AM EDT

http://www.bizzyblog.com/wp-images/ObamaAtAMA061509

Imagine, if you can, that George W. Bush made a clearly and deliberately false statement (by the way, what the left claims are his five major lies weren't, and still aren't).

Now further imagine if the Bush administration's response to criticism of the statement, if not true, had been, "Oh, the president's rhetoric shouldn't be taken literally." The press uproar over such a dismissive response would have been justifiably immediate and furious.

In his address to the American Medical Association this past Monday, President Barack Obama promised that:

.... no matter how we reform health care, we will keep this promise: If you like your doctor, you will be able to keep your doctor. Period. If you like your health care plan, you will be able to keep your health care plan. Period. No one will take it away. No matter what.

Well, Richard Alonzo-Zaldivar at the Associated Press at least noticed that Dear Leader's promises can't possibly be kept. But wait until you see his nonchalant reaction to what a conscientious press would immediately decry as a series of obvious falsehoods.

June 20, 2009, 9:12 PM EDT

Boy, the press can really do the nitty-gritty detail work (also saved here) when they set their minds to it (graphics at right via West Coast Outpost):

ObamasSnackWhileTehranBurns0609

June 20, 2009, 10:45 AM EDT

ObamaBloombergPose0609

Maybe reporters Brian Faler or Nicholas Johnston at Bloomberg asked Barack Obama some really challenging questions when they had a chance to interview the President at the White House. Maybe they even did some basic fact-checking. If so, there's precious little evidence of either in their June 16 report.

They allowed the president to blame most of the current year's deficit on George W. Bush. They let him speak of "robust" growth when the best guesstimates they quoted for the second half of this calendar year and all of next year are anemic -- at least as the press benchmarked growth during the Bush 43 years.

The Bloomberg pair also ignored the alarming deterioration in federal receipts from economic activity that has continued into June, one of the four biggest collections months of the year.

Here are key paragraphs from Faler and Johnston's failed filing (bolds are mine):

June 20, 2009, 1:50 AM EDT

AFPlogo

Question: How do you water down the possible significance of a statement by an Iranian diplomat?

Answer: Wait for an AFP journalist to revise a previous raw report.

A short unbylined dispatch from the wire service reported that the diplomat "apparently misspoke" when he said that Iran has "the right to a nuclear weapon" not long after the incident occurred. (Dictionary.com tells us that "Used before a noun, apparent means 'seeming.'")

In a later full story ("Iran denies wants nuclear weapon as insurance"), AFP's Simon Morgan reassured readers that the statement by Ali Asghar Soltanieh "was clearly a slip of the tongue."

How can he be so certain?

Here is most of the brief early report after the incident (note that the headline, "Bombshell: Iran envoy in nuclear weapon slip-up," already had the excuse down pat; bolds are mine):

June 19, 2009, 12:01 AM EDT

Earlier today, Julia A. Seymour of the Media Research Center's Business & Media Institute (BMI) pointed to a fact-check done by her group showing that "from January 20 to June 16 those quoted in health care stories on ABC's morning and evening news shows favored ObamaCare by a 3-to-1 margin (55 supporters to 18 critics)."

You think that margin is bad; wait until you see the ratio at ABC of Obama vs. McCain campaign contributions.

At its blog, Conservatives for Patients' Rights (CPR) did the dirty work. The results are below the fold.

June 15, 2009, 11:53 PM EDT

GovernmentMotors0609

First the federal government's auto bailout bullies came for Chrysler's secured, first-lien creditors, and defeated them.

Then they came for General Motors' unsecured bondholders. The feds appear to be in the drivers' seat in shafting them disproportionately to force a better deal for the United Auto Workers' healthcare trust.

Now, in a matter that at first only seemed to interest the Wall Street Journal, they've also come after Delphi's debtor-in-possession (DIP) financing providers as GM attempts to scoop up what it wants from the bankrupt auto-parts supplier. But this time, at least for now, a bankruptcy judge with a richly appropriate name has stopped them:

June 15, 2009, 2:55 PM EDT

CrawfordLongMuseum0609

Mike Jay at the Boston Globe had what appeared to be a pretty compelling lookback piece on Sunday, June 7. It started as follows:

The day pain died
What really happened during the most famous moment in Boston medicine

The date of the first operation under anesthetic, Oct. 16, 1846, ranks among the most iconic in the history of medicine. It was the moment when Boston, and indeed the United States, first emerged as a world-class center of medical innovation. The room at the heart of Massachusetts General Hospital where the operation took place has been known ever since as the Ether Dome, and the word "anesthesia" itself was coined by the Boston physician and poet Oliver Wendell Holmes to denote the strange new state of suspended consciousness that the city's physicians had witnessed. The news from Boston swept around the world, and it was recognized within weeks as a moment that had changed medicine forever.

Wow. Pretty bracing stuff, except for one thing: A commenter named "introp" told the Globe (currently the fourth comment down) that they're wrong about Morton being first.

The evidence is on the side of "introp."

June 14, 2009, 11:52 PM EDT

http://www.bizzyblog.com/wp-images/FlintBulldozedHousePic0609.jpg

Leave it to the British press to once again do the job of real reporting that U.S. journalists apparently won't do.

This time, it's Tom Leonard at the UK Telegraph. From Flint, Michigan, he tells us of a "pioneering scheme" that involves tearing down entire neighborhoods and simply abandoning them -- oops, I'm sorry, I meant to say, "returning them to nature."

This is apparently what passes for sophisticated urban planning these days.

Here are key paragraphs from Leonard's story. Especially note the breathtaking anti-progress hostility of the idea's champion (bolds are mine; Getty picture at top right is from that story):

June 13, 2009, 11:07 PM EDT

APlogoUpsideDown

Sometimes the numbers in a wire service report are so ridiculous, you just know that they're bogus.

On Wednesday, June 11, a duo of Associated Press reporters, Chris Kahn and Sandy Shore, with an assist from Tali Arbel, reported on a study "green jobs" study released by the Pew Charitable Trusts. In "The Clean Energy Economy: Repowering Jobs, Businesses, and Investments Across America," Pew made the growth in "clean energy" appear more impressive than it is by vastly understating job growth in the rest of the economy during the past decade -- by a factor of three.

None of the three AP "journalists" involved, and none of the alleged layers of fact-checkers and editors at the wire service, had the intuitive sense to detect an error by Pew so pathetically obvious that anyone following the economy at all -- and that includes the folks at Pew -- should have known the figure involved was false.

Here are the first few paragraphs of the AP story (bold is mine):

June 12, 2009, 2:20 PM EDT

BostonGlobeHQpic

Some of us have speculated that many newsrooms in America are so hell-bent on maintaining their supposedly hallowed positions -- and that by their way of "thinking" they are exempt from the normal laws of economics -- that they will have be dragged kicking and screaming from their keyboards when the repo men come around to turn out the lights. This week's events at the Boston Globe give validity to that theory.

Let's take it on faith that the Globe, the onetime New England jewel of the New York Times, really has been losing money at the rate of $1 million a week, that the Times really does need to seriously cut costs, and that all of the Globe's unions have to make concessions if the paper is to either survive within the Times, or as rumored, be salable to whatever outside entity might be brave enough to take it off the Old Gray Lady's hands.

Six of the Globe's seven(!) unions have agreed to accept concessions. They include "drivers, mailers, pressmen, electricians, machinists and technical-services workers."

Which one do you think turned the Times down?

June 11, 2009, 5:06 PM EDT

IOU

It's pretty hard to dress up a disaster as something less than that, but the Associated Press's Martin Crutsinger gave it his best shot in his report yesterdayabout Uncle Sam's the May Monthly Treasury Statement, in effect understating the amount and significance of federal government's rapidly deteriorating financial situation.

With the help of dubious handling of last year's stimulus payments in May 2008's Treasury Statement, Crutsinger ignored serious declines in tax receipts from economic activity (over 30% in each of the past three months) that are, if anything, accelerating. I covered that problem in Part 1.

Additionally, after only briefly mentioning it last month (noted at the time at NewsBusters and at BizzyBlog), Crutsinger grievously erred in his explanation of how a convenient "accounting change" Treasury implemented in April relating to accounting for its Troubled Assets Relief Program (TARP) has affected the reported year-to-date deficit. He claims that it contributed to it, while in reality the accounting change reduced it by about $180 billion. That is the subject of this post.

Here are key background and accounting change-related paragraphs from Crutsinger's report:

June 11, 2009, 3:24 PM EDT

DownGraph0309

It's pretty hard to dress up a disaster as something less than that, but the Associated Press's Martin Crutsinger gave it his best shot in his report yesterday about Uncle Sam's the May Monthly Treasury Statement, in effect understating the amount and significance of federal government's rapidly deteriorating financial situation.

With the help of dubious handling of last year's stimulus payments in May 2008's Treasury Statement, Crutsinger ignored serious declines in tax receipts from economic activity that are, if anything, accelerating. I'll cover that problem in this post.

Additionally, after only briefly mentioning it last month (noted at the time at NewsBusters and at BizzyBlog), Crutsinger grievously erred in his explanation of how a convenient "accounting change" Treasury implemented in April relating to accounting for its Troubled Assets Relief Program (TARP) has affected the reported year-to-date deficit. That is the subject of Part 2.

Here are key background and receipts-related paragraphs from Crutsinger's report:

June 10, 2009, 5:00 PM EDT

GovernmentMotors0609

You can't make this stuff up. The titled quote comes from a Bloomberg story today about new GM Chairman Ed Whitacre. You also can't make up most of the media's calm acceptance of yet another person heavily involved with running General Motors, aka Government Motors, who knows next to nothing about cars except as a consumer who drives them.

At least it's refreshing that this guy has experience running a business, which is more than you can say about the other two architects of the company as it currently subsists.

On May 31, the New York Times put out a fawning portrayal of the a Mr. Brian Deese, the guy who was the only full-timer on President-elect and then President Obama's car team from Election Night until mid-February.

Fasten your seat belts, this guy's lack of any kind of pedigree will have you death-gripping the steering wheel, as will the smug dismissiveness of a business system that has been the most successful in human history:

June 9, 2009, 4:59 PM EDT

(I know; it almost doesn't count, because it's in the lefty-despised Wall Street Journal Opinion section.)

As yours truly noted a month after the presidential election (at NewsBusters; at BizzyBlog), Barack Obama's handlers and his teleprompter began telling the president-elect to begin using variations on the term "create and/or save" in speeches about jobs and the economy within days of his electoral victory. During the campaign, I found no example of where Obama used any variation on that phrase; it was always "we will create X number of jobs."

Until now, no one in the press of note has paid any attention to this "clever" abandonment of logic and accountability. After all, by the new "create and/or save" non-logic, Dear Leader has "saved" over 130 million jobs since his inauguration -- even though, on a seasonally adjusted basis, almost 2.2 million Americans lost theirs from February through May:

BLSseasAdjJobChanges0107to0509

Finally, someone in the establishment media has done a serious call-out of Team Obama's risible ruse. Here are excerpts from William McGurn's hard-hitting column in today's Wall Street Journal:

June 8, 2009, 1:31 PM EDT

GorbachevIn the second half of his op-ed in the Washington Post today, former Soviet Premier Mikhail Gorbachev entirely credits himself and fellow countrymen for the end of his country's Communist dictatorship, and claims that it's the Western capitalist model that is currently failing.

In the process, he espouses positions that seem to have been copied from the Democratic Party's past few platforms, as well as from U.S. Dear Leader Barack Obama's governing model.

Following Gobachev's ridiculous rewrite of the Soviet Union's final decade (you know it's ridiculous because the name "Reagan" never appears; he doesn't even believe that the break-up should have happened), here are key passages from the former dictator's admonishments of the West (the most obvious direct lifts from Obama and Dems are in bold):

June 7, 2009, 9:06 PM EDT

ChinaOneChildGraphic0609Wall Street Journal reporter Mei Fong wrote a report Fridayabout how some families in China, perhaps with the help of criminals, are marrying off their daughters with no intent of having them honor their vows in order to keep the "bride price," an amount a groom's family typically pays the bride's family.

This development is just one of many perverse side-effects of resulting from the Chinese Communist government's one-child policy (image at top right was found at this web address), which has now been in place for three decades. Because of that policy and the country's male-preferring culture, far more pre-born girls than boys have been aborted, leading to a serious male-female imbalance.

Despite the history, Fong somehow managed to get through her 26-paragraph report without mentioning the terms "abortion" or "one-child."

Here are the relevant paragraphs, with euphemistic words in bold after the title:

June 6, 2009, 11:19 AM EDT

ChryslerFiat0609Even if they ultimately lose their last-minute court battle, the Indiana pension funds defending their rights as secured first-lien creditors of Chrysler have done a valuable deed.

We have learned, among many other things, how at least one government lawyer characterized the funds' lawyer, Thomas Lauria.

A $10,000 Democratic Party donor, Lauria, despite clear evidence of intimidation of his originally larger pool of clients by Barack Obama himself (in his April 30 speech announcing the company's bankruptcy filing) and his car guys, has nonetheless bravely pursued the important contract law and fiduciary duty issues involved in the shortchanging of his clients for several weeks.

Wait until you see the word the government lawyer used to describe Lauria.

June 5, 2009, 1:56 PM EDT

It doesn't seem like it would be too much to ask CNNMoney's headline e-mailers to read past the first sentence of a government announcement. But, maybe it is.

Here are the first two sentences of the Employment Situation Report from Uncle Sam's Bureau of Labor Statistics released this morning:

Nonfarm payroll employment fell by 345,000 in May, about half the average monthly decline for the prior 6 months, the Bureau of Labor Statistics of the U.S. Department of Labor reported today.  The unemployment rate continued to rise, increasing from 8.9 to 9.4 percent.

Ahead of the 8:30 a.m. report, according to Reuters, Dow futures were up 54 points, while S&P and NASDAQ futures were up 5 and 5.75 points, respectively (the time-stamp is 9:22, but the narrative is clearly pre-8:30).

Just after the market opened, I received this CNNMoney e-mail:

CNNMoney060509onBLSempRpt

June 5, 2009, 8:11 AM EDT

Today's Employment Situation Report from Uncle Sam (link will be updated for May results at 8:30 a.m.) will almost certainly report hundreds of thousands of seasonally adjusted jobs lost.

According to this AFP report, "Most analysts expect employers to have cut 520,000 jobs, down from 539,000 in April. But the unemployment rate is still expected to have jumped to 9.2 percent, its highest since 1983." (UPDATE: 345,000 seasonally adjusted jobs were lost in May, but the unemployment rate rose sharply to 9.4%.)

"Down from April"? Given the vagaries in the governmnent's estimates, and that the figure will be revised in the following two months, how about "virtually the same as April"?

At least AFP gave us two numbers to compare. An e-mail I received on Wednesday morning from CNNMoney.com about ADP's monthly National Employment Report didn't even do that:

June 1, 2009, 4:19 PM EDT

TillerAbortionist0509Last night at about 8 p.m., the Associated Press's Roxana Hegeman became an early purveyor of the myth that abortion clinic-related violence and violence against abortionists has been a frequent and consistent occurrence during the past two decades when she wrote the following about the murder of Kansas abortionist George Tiller (saved here at host for future reference; bold is mine):

There was no immediate word of the motive (of) Tiller's assailant. But the doctor's violent death was the latest in a string of shootings and bombings over two decades directed against abortion clinics, doctors and staff.

But a look at the actual history of such violence accumulated by a pro-abortion group demonstrates that Tiller's murder is correctly seen as a horrible, isolated incident following a long, sustained decline in violence.

Here is the "History of Violence" accumulated by the National Abortion Federation (NAF), broken down into four categories: